Slik jobber du strategisk med sosiale medier
27.08.2021
Hvordan jobbe smart med sosiale medier? Hvordan når du målgruppen din? Og hvordan får du følgerne dine til faktisk å lytte til det vi merkevarer sier?

Det er mye som må vurderes når du utformer en strategi for produksjon og distribusjon i sosiale medier. Hva slags bedrift er dere? Hvem er målgruppen? Hvor finner du dem? Og hva ønsker de å si til dem?

Strategien må ha et mål. Da er det viktig å vite hva dere ønsker å oppnå. Om det er større følgerskare, flere likerklikk, oppmerksomhet eller kjøp – så må den avgjørelsen tas før man kan bestemme seg for hvordan dere vil jobbe. .

Hvilken plattform skal du velge?

De fleste av oss er på sosiale medier. Instagram, TikTok, SnapChat og Facebook er apper eller nettsider som de fleste besøker daglig eller ukentlig. Men hvilken plattform skal vi velge? Eller bør vi være på alle?

Ønsker du å nå ut til det yngste alderssegmentet, mellom 13 til 17 år, er denne målgruppen svært aktiv på TikTok. For å nå ut til ungdommer og unge voksne, mellom 18-40 år, så er de på Instagram. Den eldre aldersgruppen, mellom 40 til 60 år, er i stor grad aktive på Facebook. Valg av plattformvalg er avgjørende for hvordan strategien videre utvikler seg.

Facebook og Instagram er de plattformene med størst andel brukere. Med Facebook kan man nå ut til alle de ulike målgruppene, men det er fortsatt viktig å segmentere og sette målgruppen i fokus. For å få god oppslutning er det viktig å være synlig. Synligheten styres av de såkalte algoritmene som ligger i grunn for Facebook sin programmering. Algoritmene er i konstant endring, men med noen grep på innholdsproduksjonen kandu oppnå større synlighet og bedre rekkevidde.

Bruk riktig stemme

Når du har valgt plattform, er neste steg å bestemme seg for en “tone of voice”. Dette er måten du snakker på gjennom plattformen. Det er viktig å ha en autentisk og genuin kommunikasjon med din målgruppe. Det er særlig viktig å huske på at det er forskjell mellom distribusjon og kommunikasjon. Brukere som interagerer med bedriften får tilbakemeldinger, enten i form av kommentar, likes eller svar på deres spørsmål. Gjennom en online dialog, altså en toveis kommunikasjon, kan dette føre til en potensiell konvertering.

Det handler om å lære seg å kjenne kunden

En relasjon mellom kunde og bedrift handler om dialog, kunnskap og kjennskap. Å skape innhold som treffer målgruppen er et nøkkelelement som sannsynligvis må testes ut med mislykkede og vellykkede forsøk. Å skape engasjement er ikke en kjapp prosess, men noe som må jobbes med over tid. Å ha tillitt til et byrå eller en markedsfører som arbeider med å bygge relasjoner er viktig. Dette skjer, som sagt, ikke over natten.

Å skape visuelt innhold som engasjerer kan være vanskelig, så derfor kan det være lurt å teste ulike visuelle uttrykk. Vi liker at ting er ekte og spontant når vi er på sosiale medier. Engasjement, tidspunkt for publisering, kommentarer, likes, delinger og formidlingen av innholdet er viktig for å lykkes.

Kort oppsummert: Innholdet må tilpasses målgruppen, deretter tilpasses formatet det vises på, enten det er mobil eller pc.

Vi i Tun Byrå tilbyr drifts- og annonsepakker for sosiale medier. Trenger du hjelp til å drifte en Facebook-side eller komme i gang med annonser på Facebook? Ta kontakt med oss da vel.