Slik bygger du enkelt opp bedriftens bildebank
19.05.2022
Har bedriften din tidsriktige og gode foto, som viser det dere driver med og hvem kundene møter? Hvis ikke er det kanskje på tide å oppdatere bildebanken.

Har sjefen fortsatt hockeysveis og regnskapsansvarlig kreppet hår? Hvis ikke er det kanskje på tide å få tatt nye bilder av de ansatte. Hjemmesiden er bedriftens utstillingsvindu, og troverdige profesjonelle foto av ansatte og produkter er en investering bedriften kan ha glede av i lang tid.

Troverdighet selger

– Hvis du som markedsfører stadig leter etter stockfoto som egner seg til å illustrere tjenester eller produkter, er det kanskje på tide å få tatt noen bilder som virkelig viser frem hva bedriften tilbyr. Ekte mennesker i et norsk miljø gjør noe med troverdigheten, sier Tor-Olav Borgen, Some-rådgiver i Tun Byrå.

Det finnes flere nettbaserte bildetjenester som også tilbyr norske foto, men ved å benytte bilder fra en bildebank risikerer du at bildet benyttes av andre bedrifter. Uten eksklusive rettigheter til bildet risikerer du at merkevaren blir forvekslet med en annen.

Bilder av ekte mennesker i et ekte arbeidsmiljø er med på fortelle de gode historiene om bedriften din. Foto: Tun Byrå / Yrkestrafikkforbundet

– Å bygge opp en egen bildebank er en smart investering. Et utgangspunkt kan for eksempel være legge opp til et par fotodager spredt over flere årstider, sier fotograf i Tun Byrå, Jonas Ruud.

En av bedriftene Jonas nettopp har fotografert er Yrkestrafikkforbundet. De hadde behov for bilder av ansatte og tillitsvalgte til pressemeldinger i forbindelse med en mulig streik. I tillegg ønsket de en bildebank med flere bruksområder.

– Tun Byrå leverte mange bilder av høy kvalitet, og til god pris. Bildene signaliserer akkurat det vi ønsket oss og vi er veldig fornøyde, sier Tormund Skinnarmo, kommunikasjonssjef i Yrkestrafikkforbundet.

Tun Byrå tok bedriftsfoto for Yrkestrafikkforbundet, inkludert bilder som kan komme til nytte i pressemeldinger. Foto: Tun Byrå / Yrkestrafikkforbundet

Effektiv fotodag hos bedriften

Tun Byrå har erfaring med å planlegge og legge til rette for kostnadseffektive fotooppdrag ute i felt eller på kontoret. I løpet av en arbeidsdag kan man ofte rekke å ta portrettfoto og miljøbilder av folk i arbeidssituasjoner. En bildebank med varierte foto er helt gull å plukke fra enten det skal publiseres stoff på nettsider, lages messemateriell eller bedriftspresentasjoner.

– Bedriftens egne lokaler kan være et godt utgangspunkt for å ta bilder av de ansatte, enten det er en fabrikk eller et kontorlokale. Bildene kan tilpasses den enkelte bedrift og gis et uttrykk som passer til hvem dere er. Noen ganger har bedriften spesifikke ønsker, andre ganger kommer vi med forslag, sier Jonas.

Han har en lang karriere bak seg som fotograf fra både TV-bransje og stills-oppdrag, og er spesielt glad i å ta portrettbilder av folk.

– Det er spennende å jobbe med lys og dybde i bildene og ikke minst det å få folk til å slappe av og være seg selv foran kameraet, smiler fotografen.

Tor-Olav Borgen og Jonas Ruud i Tun Byrå hjelper bedrifter med å legge til rette for fotooppdrag hos bedrifter. Foto: Tun Byrå

Nyttig å ha i bildearkivet:

  • Portrettfoto av ansatte til nettsider og visittkort
  • Miljøbilder av ansatte i arbeidssituasjoner
  • Foto med produktfokus - for eksempel rene bilder av produkter og funksjoner
  • Foto med kundefokus - for eksempel illustrerende bilder der folk bruker produkter og tjenester
  • Miljø- og stemningsskapende foto som forteller om behov eller marked

Bygg opp fotoarkivet

Arbeidet med å bygge opp et fotoarkiv trenger ikke skje over natta, men når det tas nye bilder er det lurt å tenke over stil og fargetone, så fremtidige foto får et ensartet uttrykk. Med en voksende fotobank er du rustet til å poste innlegg, sette opp annonser eller lage messemateriell i en fei. Prising av fotooppdrag avhenger av tidsbruk og antall foto som skal bearbeides i etterkant. Tun Byrå tilbyr bedriftstilpassede fotopakker fra kr. 17 500 og oppover, avhengig av behov.