Disse filmene gir markedsføringen din et løft
22.06.2022
Du vet sikkert at filminnhold øker synligheten til din bedrift eller merkevare, men hvor starter du? Tun Byrå har utarbeidet en liten guide til hva slags filminnhold som har effekt i de ulike kanalene.

1. Some-filmen

Hva får deg til å stoppe opp ved en film når du scroller nedover Facebook? Hold på den tanken og finn ut hva som kan pirre seerens nysgjerrighet ved dine produkter og tjenester. Putt innholdet i en liten Some-film i høydeformat, og simsalabim - du er på god vei til å vinne kampen om oppmerksomheten til kunden! Filmen må altså fenge fra første sekund og ha et kort og tydelig budskap. Lengde fra ½ - 1 minutt fungerer godt. Ansikter som fyller ruta og sier noe treffende er en god start for å tenke innhold.

Med god planlegging og gjennomarbeidet manus er det mulig å gjøre opptak til en liten serie med filmer på én og samme dag. Vi i Tun Byrå har erfaring med at dette er en kostnadseffektiv og smart måte å produsere godt og anvendelig innhold, som kan spres organisk og gjennom annonsering.

Se et eksempel her

2. Kundehistorien

Hvem er din beste ambassadør? En fornøyd kunde! En god bedriftsnettside bør inneholde referanser, og filmer der kundene forteller om sine erfaringer er helt gull. For hvor søker du råd hvis du skal kjøpe noe nytt? Hos folk i samme situasjon som deg selv! En ekte historie fra en kunde gir godt og søkbart innhold, men historien må fortelles på en engasjerende måte og kunden trenger kanskje litt hjelp foran kameraet.

Vi i Tun Byrå har lang erfaring med denne type innhold. Vi jobber ut manus og får folk til å være den beste utgaven av seg selv foran kamera.

Er historien god nok til å holde på seerens interesse, kan det godt være lengre, gjerne flere minutter. Til bedriftens nettside anbefaler vi breddeformat. Skal budskapet ut i høydeformat på feks, Facebook, vil vi utarbeide en egen versjon.

Se et eksempel her

3. Forbrukerfilmen

Hva lurer kundene dine på? Det kan handle om funksjoner, smarte løsninger, vedlikehold, tips og triks. Dette bør du lage filmer om, for når kunden søker Google om hjelp, vil hun havne på DIN nettside. Og hvem skal fortelle og forklare?

Her er det flere muligheter. Hva med å etablere en influencer eller kjendis som kan vise og demonstrere? En kunde kan også være god til å forklare funksjoner. Men bedriftens egne fageksperter er også troverdige og gode ressurser i filmer om produkter og tjenester. Ikke vært redd for å lage en lengre film hvis innholdet krever det, for akkurat her har du seerens fulle oppmerksomhet! Vi i Tun Byrå har feks. laget “walk-around” filmer med traktor-demonstrasjoner opp mot 8-10 minutter som har gjort det svært godt på Youtube.

Se et eksempel her

4. Bedriftsfilmen

Her snakker vi om Filmen med stor F. En film som forteller hvem dere som bedrift er, hvilke verdier dere setter høyt og hva dere driver med. En film som skal stå og skinne på nettsiden, og tas med ut når dere holde presentasjoner. En film som vil være aktuell i flere år, med andre ord en “evergreen”!

Høres det dyrt ut? Vi i Tun Byrå kan tilpasse manus etter ditt budsjett. Å fortelle en god historie som når gjennom til folk krever ikke store filmsett, fancy grafikk og strykeorkester, men kan faktisk gjøres med enkle midler bare manus er godt.

Se et eksempel her

5. Filmserien

Du trenger ikke kontrakt med TV 2 eller Netflix for å sette i gang med en serie. Er det historier eller innhold som egner seg til å fortelle gjennom flere episoder, har du plutselige et helt univers med innhold som potensielt kan bli en seersuksess på Youtube eller andre sosiale medier. Vi i Tun Byrå har laget serier med både enkeltstående episoder og reality - der vi følger handling over tid. Har din bedrift folk som tør å by på selv, er det verdt utforske muligheten.

Se et eksempel her

6. Reklamefilmen

For å øke kjennskap til din merkevare kan en kort reklamefilm være det dere trenger. En effektfull reklamefilm har tydelig budskap og spiller på oppmerksomhet, følelser eller humor. Vi i Tun Byrå utarbeider idéer og manus basert på målgruppe, budskap og distribusjonsflate.

Se et eksempel her